Jakie prezenty wybierają Polacy dla swoich bliskich i za ile?
Zbliża się okres tzw. gorących promocji i przedświątecznego szału zakupowego. Polacy jak zawsze nie zapominają o swoich bliskich, nawet w obliczu trudnej sytuacji związanej z inflacją, podwyżkami cen, czy wojną. Obserwujemy także gwałtownie rosnące ceny żywności, co skutkuje tym, że coraz więcej Polaków stara się zacisnąć pas, aby zaoszczędzić kilkaset złotych w skali miesiąca. Ale jak to jest w przypadku zakupów świątecznych oraz obdarowywania naszych najbliższych? Częściej kupujemy stacjonarnie, czy jednak zakupy online przodują? Ile wydajemy na osobę i czy w tym roku wydamy tyle samo, ile w zeszłym? O tym piszemy w tym artykule.
Ile wydajemy na prezenty i w co najchętniej inwestujemy, aby obdarować naszych bliskich?
Większość z nas obserwuje to, że z roku na rok coraz chętniej robimy zakupy w internecie. Pandemia koronawirusa jeszcze przyspieszyła tę cyfrową transformację i teraz już standardem jest przewaga sklepów online nad tymi offline.
Według raportu IBRiS z 2020 roku, blisko 72% Polaków wskazało, że zakupy robi przez Internet. W konkretnym wyspecjalizowanym sklepie prezenty kupiło blisko 24% ankietowanych, a prawie 18% w hipermarkecie lub supermarkecie. W pierwszej piątce najczęściej planowanych prezentów w 2020 roku znalazły się: kosmetyki i perfumy – wskazała tak prawie połowa badanych (45,3%), zabawki wskazał ponad co trzeci respondent (36,2 %), a co dziesiąty badany zdecydował się na wręczenie prezentów luksusowych.
Jak pokazuje 24. edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2021”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, na prezenty, żywność i spotkania z najbliższymi Polacy planowali przeznaczyć średnio 2 129 zł. Decydując się na zakupy internetowe najczęściej wybieramy platformy typu marketplace i e-sklepy i to właśnie w sieci najchętniej szukamy inspiracji prezentowych (52 proc.).